torsdag den 12. april 2007

Learning by playing

Nå, Nå, Nå
Jeg læste lige introduktionen på www.23ting.blogspot.com. Sikken en seriøs tone der slås an -skal jeg rette ryggen, stryge skjorten og stramme slipset?
Hmm - helst ikke hvis jeg kan blive fri. Learning by playing, venner - learning by playing....

Men ok; Web 2.0, Bibliotek 2.0 - slige bastante sataner af prædikater signalerer jo i al deres kraft og vælde; opbrud, revolution og pludselig død. Så lidt seriøsitet og gravmandsrøst er måske netop nu ganske påkrævet?

JEG ved det ikke - jeg er sandt at sige ikke verdensmester udi hverken webbets eller folkebibliotekernes historie. Det forekommer mig blot at de to begreber web 2.o og bibliotek 2.0 måske er lige vel smarte for deres eget bedste. Jeg mener; folk bliver jo pisse skræmte....De forledes til at tro, at alt deres hårdtoparbejdede viden nu er værdiløs, at de skal til at starte forfra og værst; at de -hvis de ikke snart strammer sig an - gør sig selv overflødige.

Det kan være jeg blive klogere her i forløbet - men det er min ringe erfaring, at oftest når folk fabler om revolution, så er der i reglen i virkeligheden tale om EVOLUTION.
Og det begreb man kalder web 2.0 er - som jeg ser det - et helt naturligt link i web-evolutionens kæde.

Helt ærligt; hvis man for 15 år siden havde fået at vide, at i fremtiden ville ikke bare en pc, men også noget der hedder internettet være en fuldstændig uadskillelig del af det at være bibliotekar, så mon ikke flere os ville have følt en smule koldsved på panden, en anelse rysten på hænderne og for de hårdest ramte måske endda en vis uro i mave-tarmregionen?

Og se så hvordan det gik:
Mine Damer og Herrer; vi klarede det sgu! Mod alle odds overlevede vi alle!
Det er muligt, at min stadigt svindende hukommelse spiller mig et puds, men jeg synes egentlig ikke at perioden har været så dramatisk. Er det ikke i virkeligheden gået ganske gelinde? Tog vi ikke ganske villigt både www og mail i vores favn?
Måske har jeg levet en beskyttet tilværelse, men jeg husker ikke perioden som et stort sværdslag hvor kun de "omstillingsparate" nu står tilbage som overlevende.
Jeg husker en lind strøm af tekniske forbedringer, som vi lige så stille og roligt - med omtanke - har taget til os.

Så slap nu lidt af, tag ikke tingene så tungt - vi skal nok klare den :-)

2 kommentarer:

Claus Ulstrup sagde ...

Puha - det var et lang indlæg. Men konklusionen er klar, du må nødvendigvis være en af de første som ryger op ad væggen når revolution kommer.

Til den tid finder du nok også ud af, at der faktisk findes en ”nød” løsning på dit tilsyneladende indbildte mave problem.

Johnny Skaaning sagde ...

Har du virkelig været bibliotekar i 15 år? Du holder dig sgu godt, det må jeg sige.

Du har en pointe, Web 2.0 er jo bare en måde med softwareverdenens navnetradition at forsøge at angive at noget er nyere end 1.0 - men nettrends fluktuerer jo, og hvilke af disse vidunderlige teknologier der reelt er værd at bruge tid på nu, ved vi jo først i fremtiden når vi har spildt tid på dem:)

Nogle af tingene, såsom Second Life, er ikke engang nye. Undertegnede har for omkring 10 år siden prøvet noget næsten ens - det var bare mindre, og der var færre der kendte det.

Nå, tillykke med bloggen Morten. Du er nu ikke så ignorant som du giver udtryk for.